Ondernemers die mij contacteren vragen meestal ondersteuning om hun aanpak te veranderen. Meestal komt dit voort uit een stresssituatie omdat er al problemen zijn in de zaak. Denk bijvoorbeeld aan spreekwoordelijke ‘brandjes’ op 1 of meerdere diensten, vermoeidheid bij medewerkers of frustratie in de productie. Soms voelt een ondernemer zich niet meer goed, voelt hij zich overbevraagd of komt hij zichzelf tegen.
Wat kunnen deze ‘brandjes’ zoal zijn?
Vaak gaat het om verlies van klanten, leveranciers of medewerkers.
Stel bijvoorbeeld: je verkoop draait goed, wat zich uit in veel verkoopfacturen, maar tegelijk ook veel inkomende facturen aan leveranciers en personeelskosten. Volg je je verkoopfacturen niet zorgvuldig op, dan heb je nog veel betalingen te goed, maar intussen heb je heel weinig middelen ter beschikking om je bedrijf goed te blijven runnen: bvb je leveranciers betalen, je personeel uit te betalen etc. Doordat het mandje van beschikbare middelen te klein is, heb je ook geen werkkapitaal. Dat is erg jammer, want als je verkoop goed draait, wil dat zeggen dat je intrinsiek veel groeipotentieel hebt.
Dezelfde redenering kan je ook maken voor je klanten. Een klant voelt zich goed als hij voelt dat het bedrijf waarmee hij samenwerkt een goede kwaliteit en service biedt. Wanneer je een offerte uitstuurt, is het dus belangrijk dat je op tijd uitvoert wat je beloofd hebt en niet 2-3 dagen of in het slechtste geval 2-3 maanden later.
Met medewerkers gaat het net zo: je moet medewerkers in je zaak goed soigneren. Voor mij betekent dat: ervoor zorgen dat ze graag bij je komen werken, dat er een omgeving is waarin ze zich goed voelen. Dat hoeft niet altijd veel geld te kosten, ik zoek doorgaans niet naar speciale, grote structuren. Vaak zijn het kleine aanpassingen, gebaseerd op buikgevoel en een goede organisatie die al een groot verschil kunnen maken.
Ik richt me typisch tot bedrijven die aan de buitenkant schitteren, maar waar het aan de binnenkant (organisatorisch) een beetje rommelt.
De kracht van (kleine) veranderingen
Verandering kan je pas tenvolle doorvoeren, wanneer je als ondernemer zelf ook verandert. Zodra men de stap zet naar externe ondersteuning, heb je reeds stap 1 overwonnen, namelijk het besef van de noodzaak om te veranderen 🙂
Mijn rol is rust brengen bij ondernemers die té hard aan de slag zijn. Ik richt me typisch tot bedrijven die aan de buitenkant schitteren, maar waar het aan de binnenkant (organisatorisch) een beetje rommelt.
Daar kan ik helpen om die ondernemers te ontzorgen zodat zij in hun gestructureerde organisatie verder kunnen werken aan hun groei. Vaak gaat het dan vooral om het efficiënter maken van hun administratieve processen. Dat kan bijvoorbeeld zijn: een verkoopsproces dat niet goed verloopt of offertes die niet op tijd bij prospects geraken, betalingen die niet systematisch opgevolgd worden … Soms zoek ik oplossingen op het vlak van personeel, bijvoorbeeld medewerkers die zich om de een of andere reden niet goed voelen op hun werkplek.
Betrek zeker je medewerkers in dit proces
Zoals bij elk veranderingstraject is de beste manier om resultaat te boeken een goede communicatie. Zorg dat je vooraf weet wat je precies wil veranderen en bereid dit goed voor. Betrek je medewerkers zeker in dit proces! Niemand wordt graag op maandagavond geconfronteerd met iets dat op dinsdagochtend al in gang gezet wordt. Geef je medewerkers de ruimte om met jou mee te groeien en geef aan dat dit voor iedereen een groeiproces zal zijn. Op die manier bouw je als team samen aan de toekomstige versie van je zaak.
Dit klinkt heel evident, maar in de praktijk zie ik het vaak anders gebeuren. Bedrijven veranderen té regelmatig waardoor medewerkers op een bepaald moment niet meer mee kunnen met die constante verandering, jaar na jaar. Probeer daarom op voorhand goed na te denken, leg als het ware een goede ‘fond’ en probeer te bouwen op dat ‘fundament‘.
Enkele concrete tips voor elke ondernemer
Stel dat je je herkent in deze situatie en je wil vanaf vandaag de zaken anders aanpakken dan kan ik elke ondernemer deze 3 quick-wins aanraden:
- Schrijf op papier wat je huidige probleem precies is
- Beschrijf waar je zaak zou staan wanneer je probleem opgelost zou zijn
- Tracht nu te formuleren hoe je van de situatie ‘vandaag’ naar je toekomstige situatie kan overgaan. Ik noem dit zelf het ‘plan van aanpak‘
Graag eens vrijblijvend van gedachten wisselen over jouw doelstellingen? Contacteer mij vrijblijvend. Ik help je graag met een passende strategie!
Even connecteren? Je vindt mijn profiel op LinkedIn!
Hoor je het mij graag in m’n eigen woorden vertellen? Dan nodig ik je uit om mijn video eens te bekijken!